Martin Luther University Halle-Wittenberg

Further settings

Login for editors

Dr. des. Catharina I. Keßler

Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Centre for School and Educational Research/Zentrum für Schul- und Bildungsforschung
Frankeplatz 1, Haus 31
06099 Halle (Saale)
Phone: +49 345/55-21706
E-Mail:

Main Areas of Research Interest

  • Ethnographic (School) Research (i.e. everyday culture, festivities, rituals)
  • Youth and Peer Research
  • Organizational Culture
  • Social Inequality; Educational Inequality
  • Qualitative Research Methods and their Triangulation

Short Biography

  • Since 10/2011 research associate in the research project Exclusive Educational Careers of Young People and the Role of Peer Cultures (sub-project 5 in the research unit on Mechanisms of Elite Formation funded by the German Research Foundation), Centre for School and Educational Research, Martin-Luther-University Halle-Wittenberg
  • Since 10/08 PhD Candidate at the Institute of Cultural   Anthropology/European Ethnology, Georg-August-University Göttingen; working title: Raum. Zeit. Ritual. Ethnographie eines Gymnasiums in evangelisch-lutherischer Trägerschaft. (Space. Time. Ritual. Ethnography of a Protestant ‘Gymnasium’)
  • 11/07-06/11 research associate in the interdisciplinary research project School Culture, Institute of Educational Science and Institute of Cultural Anthropology/European Ethnology, Georg-August-University Göttingen
  • 10/00-04/07 Studies of Cultural Anthropology/European Ethnology, Media and Communication Studies, German, Political Science, Georg-August-University Göttingen; two semesters at UC Berkeley, USA (Anthropology, Folklore und Peace and Conflict Studies)
  • 06/00 Abitur (school leaving certificate that enables to study at university), Gustav-Stresemann-Gymnasium, Bad Wildungen

Projects

  • seit 02/16 Workshop- und Publikationsprojekt Methodische und methodologische Herausforderungen in der Forschungspraxis qualitativer empirischer Bildungsforschung. Gefördert durch das Bundesministeriums für Bildung und Forschung zur Förderung des wissenschaftlichen Nachwuchses im Bereich der empirischen Bildungsforschung (Beantragung zsm. mit Maja S. Maier, Susann Busse, Ulrike Deppe, Jens Oliver Krüger, Anca Leuthold-Wergin, Sabine Sandring und Tanya Tyagunova, M.A)
  • Seit 10/2011 DFG-Projekt Exklusive Bildungskarrieren von Jugendlichen und der Stellenwert von Peerkulturen (Teilprojekt der DFG-Forschergruppe Mechanismen der Elitebildung im deutschen Bildungssystem), Zentrum für Schul- und Bildungsforschung, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg. Projektleitung: Heinz-Hermann Krüger. (wiss. Mitarbeiterin)
  • 06/10-11/12 Tagungs- und Publikationsprojekt 6. Doktorand/innentagung der Volkskunde/Europäischen Ethnologie/Kulturanthropologie/Empirischen Kulturwissenschaft 2011 am Institut für Kulturanthropologie/Europäische Ethnologie, Georg-Augsut-Universität Göttingen. Gefördert durch die Deutsche Gesellschaft für Volkskunde und den Universitätsbund der Georg-August-Universität Göttingen
  • 11/07-06/11 DFG-Projekt Schulkultur, Institute für Erziehungswissenschaft und für Kulturanthropologie/Europäische Ethnologie, Georg-August-Universität Göttingen. Projektleitung: Margret Kraul, Regina Bendix. (wiss. Mitarbeiterin)
  • 10/04 – 06/05 Ausstellungs- und Publikationsprojekt “Heimatfronten” – Kriegsalltag im Solling 1939-1945, Museum Uslar/Georg-August-Universität Göttingen (stud. Mitarbeiterin)

Paper Presentations

  • Keßler, C.: Being elite and being a world citizen? The Dissolving and (Re)Establishment of Borders in the Context of Global Education at an International School, Vortrag auf dem Annual Meeting der Eastern Sociological Society in New York, USA, 26.02.2015.
  • Schippling, A./Keßler, C./ Krüger, H.-H./Otto, A.: Der Umgang mit Elitesemantiken an Sport- und Internationalen Schulen (Elite Semantics at an Elite School of Sports and an International School). Paper Presentation in the Research Forum „Elite“ und „Exzellenz“ im deutschen Bildungswesen. Diskurse und Akteursperspektiven („Elite“ and „Excellence“ in the German Education System. Discourses and Actors’ Perspectives) at the Congress of the German Association of Educational Science, Berlin, 03/2014.
  • Keßler, C./Otto, A.: Von Wasserträgern, Bonzenschule und Top-Liga.  Elite und Exzellenz aus der Perspektive von Jugendlichen und ihren Peers  an exklusiven Schulen (Of Dogsbodies, Fat Cats’ School and Top-League. Young People and their Peers at Exclusive  Schools and their Perspectives on Elite and Excellence). Vortrag im Rahmen des Symposiums Exklusive Bildungsräume (Exclusive Educational Spaces), 8. Pädagogische Woche, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, 10/2013.
  • Krüger, H.-H./Keßler, C./Otto, A. /Schippling, A.: Elite und Exzellenz aus der Perspektive von Jugendlichen und ihren Peers an exklusiven Schulen (Young People and their Peers at Exclusive Schools and their Perspectives on Elite and Excellence). Paper Presentation at the Conference on Elite und Exzellenz im Bildungssystem (Elite and Excellence in the Education System) of the Research Unit 1612. Wittenberg, 07/2013.
  • Krüger, H.-H./Keßler, C./Schippling, A./Otto, A.: Envisioning World Citizens? School Culture and Related Orientations of Pupils at an International School in Germany. Paper Presentation at the European Conference on Education. Brighton,  England, 07/2013.
  • Keßler, C./Kraul, M.: Evangelische Schulkultur? (Protestant School Culture?) Paper Presentation at the 6th Colloquium on Protestant Schools at the Wissenschaftliche Arbeitsstelle Evangelische Schule der EKD und der Barabara-Schadeberg-Stiftung, Hannover, 02/12/11
  • Keßler, C./Nietert, M.: Of Appropriations and Visions. School Culture and its Shaping in Space. Paper Presentation in the Panel School Space(s) at the 10th international SIEF Congress People Make Places - ways of feeling the world, Lisbon,  Portugal, 04/2011
  • Keßler, C.: “Und jetzt kommen wir in [...] das Herzstück der Schule“. Der Andachtsraum und seine Bedeutung in der Schulkultur“. (“And now we come to the heart of the school“. The Prayer Room and its Role in School Culture), Paper Presentation in the Workshop Schulkultur. Empirische Zugänge und Reflexionen (School Culture. Empirical Acces and Scientific Reflections), Institute of Educational Science, Georg-August-University Göttingen, 10/2010
  • Keßler, C./Nietert, M.: “Man kann eine Schule doch nicht in einer Woche kennen lernen, dafür braucht man mindestens ein Jahr!“ Das Forschungsprojekt Schulkultur (“One can’t get to know a school in one week, you need at least a year!” The Research  Project School Culture“), Paper Presentation in the Colloquium of the DFG-Graduiertenkolleg Passungsverhältnisse schulischen Lernens (Graduate Research Programme Understanding and Enhancing Educational Congruence in Schools, funded by the German Research Foundation), Georg-August-University Göttingen, 11/2009
  • Keßler, C.; Nietert, M.: “Zeig‘ mir deine Schule!“ – Rundgänge durch die Schule. (Show me your school!“ – Guided Walks through School), Paper Presentation at the Colloquium of the Institute of Educational Science, Technical University Carolo-Wilhelmina, Brunswick, 07/2009
  • Keßler, C.: Etwas spezifisch Evangelisches? Einschulungsfeiern und diakonische Praktika in einem staatlichen und einem evangelischen Gymnasium (Something Specifically Protestant? First Days at School and Social Work Experiences at a Protestant and State School), Paper Presentation at the Conference on Protestant Schools, Universities of Vienna and Budapest, Budapest, Hungary, 05/2009

Poster Presentations

  • Keßler, C./Winter, D.: Exklusive Bildungskarrieren von Jugendlichen und der Stellenwert von Peerkulturen (Exclusive Educational Careers of Young People and the Role of Peer Cultures) – Poster Presentation at the Conference of the Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (German Association for Educational Science), University Osnabrück, 03/2012
  • Keßler, C.: Raum. Zeit. Ritual. Elemente evangelischer Schulkultur? (Space. Time. Ritual. Perspectives on Protestant School Culture?) – Poster Presentation at the Conference Ethnographische Forschung in der Erziehungswissenschaft (Ethnographic Research in Educational Science), Goethe-University Frankfurt/Main, 11/2009
  • Keßler, C./Nietert, M.: Schulkultur (School Culture) – Poster Presentation at the Congress of the Deutsche Gesellschaft für Volkskunde (German Association for Cultural Anthropology), Albert Ludwigs University, Freiburg, 09/2009

Publications

Monographien und Herausgaben

  • Keßler, C.I. (2017): Doing School. Ein ethnographischer Beitrag zur Schulkulturforschung. Wiesbaden: VS Verlag. Im Druck.
  • Krüger, H.-H./Keßler, C.I./Winter, D. (2016): Bildungskarrieren von Jugendlichen und ihre Peers an exklusiven Schulen. Wiesbaden: VS Verlag.
  • Bürkert, K./Keßler, C.I./Vogel, A.-C./Wagener-Böck, N. (Hg.) (2012): Nachwuchsforschung – Forschungsnachwuchs. Ein Lesebuch zur Promotion als Prozess. Göttinger kulturwissenschaftliche Studien, Bd. 9. Göttingen.

Articles

  • Helsper, W./Krüger, H.-H./Dreier, L./Keßler, C.I./Kreuz,  S./Niemann, M.  (2016): International orientierte höhere Schulen in Deutschland – Zwei  Varianten von Internationalität im Wechselspiel von Institution und  Schülerbiografie. In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. Jg. 19, H. 4, S.705-725.
  • Keßler, C.I./Krüger, H.-H./Schippling, A./Otto, A. (2015): Envisioning world citizens? Self-presentations of an international school in Germany and related orientations of its pupils. In: Journal of Research in International Education, Jg. 14 H. 2, S. 114-126.
  • Krüger, H.-H./Keßler, C.I. (2014). Frühe kulturelle und sportliche Karrieren von Jugendlichen und der Stellenwert von Peerkulturen. In: Diskurs Kindheits- und Jugendforschung. Jg. 9, H. 4, S. 467-480.
  • Krüger, H.-H./Keßler, C.I./Otto, A. /Schippling, A. (2014): Elite und Exzellenz aus der Perspektive von Jugendlichen und ihren Peers an exklusiven Schulen. In: Krüger, H.-H., Helsper, W. (Hg.): Elite und Exzellenz im Bildungssystem. Nationale und internationale Perspektiven. Sonderheft 19 der Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. Wiesbaden: Springer Verlag, S. 221–241.
  • Bendix, R./ Kraul, M./ Keßler, C.I./ Nietert, M./ Koch, K. (2010): Fenster in die Schulkultur. Organisation und Gestaltung ritueller Übergänge. In: Zeitschrift für Volkskunde. I, S. 1-21.

Beiträge in Sammelbänden

  • Krüger, H.-H./Keßler, C./Schippling, A./Otto, A. (2015): Internationale Schule in Deutschland. (International Schools in Germany) In: Kraul, M. (Hg.): Private Schulen (Private Schools). Wiesbaden: VS Verlag, pp. 79-97.
  • Bürkert, K./Keßler, C./Vogel, A.-C./Wagener-Böck, N. (2012): „Doing Dissertation“. Einführende Überlegungen zur Konstruktion von Wissen und Wissenschaftler/innen („Doing Dissertation“. Introductory Thoughts on the Construction of Knowledge and Researchers). In: Bürkert, K./Keßler, C./Vogel, A.-C./Wagener-Böck, N. (Ed.): Nachwuchsforschung – Forschungsnachwuchs. Ein Lesebuch zur Promotion als Prozess. Göttinger kulturwissenschaftliche Studien, Bd. 9. Göttingen, pp. 9-21.
  • Keßler, C. (2005): Das Jugendschutzlager Moringen 1940-1945. In: Schäfer, W. (ed.): Heimatfronten. Kriegsalltag im Solling. Holzminden, pp. 19-21. (The Youth Work Camp Moringen 1940-1945. In: Home Fronts - Everyday Life in the Solling Region)

Reviews

  • Keßler, C. (2012): Review of Fuchs, Leonie (2010): Räume, zurechtgemacht und zurechtgelebt. Eine empirische Studie zur schulischen Raumkultur. In: Bayerisches Jahrbuch der Volkskunde, pp. 273-274.
  • Keßler, C. (2010): Review of Brake, A./ Bremer, H. (ed.) (2010): Alltagswelt Schule. Die soziale Herstellung schulischer Wirklichkeiten. Weinheim/ München: Juventa. In: EWR 9, Nr. 5, http://www.klinkhardt.de/ewr/978377991586.htm   
  • Keßler, C./ Nietert, M. (2010): Review of Böhme, J. (ed.) (2009): Schularchitektur im interdisziplinären Diskurs. Territorialisierungskrise und Gestaltungsperspektiven des schulischen Bildungsraums. VS Verlag für Sozialwissenschaften.
  • Keßler, C. (2008/09): Review of Gutman, M./De Coninck-Smith, N. (ed.): Designing Modern Childhoods: History, Space, and the Material Culture of Children. In: Children's Folklore Review 31, pp. 81-82.

Teaching Experience

  • Wintersemester 2009/2010
    Seminar on Schulkultur (School Culture). Taught together with Michaela Nietert in the Master of Education Programme, Institute of Educational Science, Georg-August-University Göttingen.

Up