Martin Luther University Halle-Wittenberg

Further settings

Login for editors

Lena Dreier, M.A.

Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Zentrum für Schul- und Bildungsforschung (ZSB)
Franckeplatz 1, Haus 31 (Hans-Ahrbeck-Haus)
06099 Halle (Saale)
Tel.: +49 (0)345/55-21704

Short Biography

11/2012-03/2017 Research Associate, Project “Dinstincton in the German ‘Gymnasium’? Processes of Creating Habitus in ‘Exclusive’ Secondary Schools” in the DFG funded Research Unit „Mechanisms of Elite Formation in the German Educational System“

2005-2012 Studies of Sociology and Cultural Studies (M.A.) at the University of Leipzig and HU Berlin, Topic of Thesis: „Discontinuities and Continuities of Biographical Identities. Qualitative Follow-up-interviews with Religious Converts”

seit 06/2017 assoziierte Mitarbeiterin im DFG-Forschungsprojekt:  „Distinktion im Gymnasialen? Prozesse der Habitusbildung an ‚exklusiven’  höheren Schulen“ (Projektleitung: Prof. Dr. Werner Helsper)

Teaching Activities

2015 Seminar: Kultur und Bildungsinstitution (University of Leipzig)

2011/12 Seminar: Einführung in die Kultursoziologie (University of Leipzig)

Publications

Helsper, Werner/Niemann, Mareke/Gibson, Anja/Dreier, Lena (i.E.):  ‘Elite’ and ‘excellence’. A delicate matter for head teachers of  exclusive secondary schools in Germany. In: van Zanten, Agnès (Ed.): The  (re)production of elite identities in families and schools. vol. 3 of  major theme "elite eduaction". Routledge

Helsper, Werner/Dreier,  Lena/Gibson, Anja/Kotzyba, Katrin/Niemann, Mareke (2018):  Exklusive  Gymnasien und ihre Schüler. Passungsverhältnisse zwischen   institutionellem und individuellem Schülerhabitus. Wiesbaden: Springer   VS

Helsper, W./ Krüger-H.-H./ Dreier, L./ Keßler, C.I./ Kreuz, S./ Niemann, M. (2016): International orientierte höhere Schulen in Deutschland – Zwei Varianten von Internationalität im Wechselspiel von Institution und Schülerbiografie. In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft 16 (3), DOI: 10.1007/s11618-016-0715-1. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Dreier, L./Erhard, F./Leistner, A. (2015): „Linksextremismus“ zwischen Akklamation, Transkription und Dekonstruktion, Soziale Probleme, Bd. 26, H. 1/2015, pp. 67-89.

Helsper, W./Dreier, L./Niemann, M./Gibson, A. (2015): Auswahlverfahren in „exklusiven“ Gymnasien. Auswahlpraktiken und ihre Legitimation. In: Helsper, Werner/Krüger, Heinz-Hermann (Ed.): Auswahl der Bildungsklientel. Wiesbaden: Springer-VS,pp. 135-164.

Bloch, R./Dreier, L./Kotzyba, K./Mitterle, A./Niemann, M.  (2015): Auswahlgespräche in „exklusiven“ Gymnasien, privaten  Hochschulen und „exzellenten“ Graduiertenschulen: Die Überprüfung von  Authentizität und Passung In: Zeitschrift für Pädagogik 61, H. 1/2015, pp. 41-57.

Helsper, W./Dreier, L./Gibson, A./Kotzyba, K./ Niemann, M. (2015): „Exklusive“ und private Gymnasien in städtischen Bildungsregionen. In: Kraul, M. (Ed.):Private Schulen. Wiesbaden: VS Verlag, pp. 45-61.

Helsper, W./Niemann, M./Gibson, A./Dreier, L. (2014): Positionierungen zu „Elite“ und „Exzellenz“ in gymnasialen Bildungsregionen: Eine „Gretchenfrage“ für Schulleiter exklusiver Gymnasien?. In: Krüger, H.-H./Helsper, W. (Ed.): Sonderheft der Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. Wiesbaden.

Paper Presentations

Dreier, L./Niemann, M./Gibson, A./Kotzyba, K.: Distinktions- und Konkurrenzlinien zwischen Gymnasien in zwei Bildungsregionen. (Congress 2014, German Association of Educational Science, Berlin, Germany)

„Ich glaube jetzt nicht mehr an Gott“. Zur längsschnittlichen Rekonstruktion der Religiosität Konvertierter. (Conference 2013, Section Sociology of Religion of the German Sociological Association 2013 in Wittenberg, Germany)

Outstanding Performances, Responsibility and Intellectual Giftedness – Tendencies of Meritocracy and the Creation of Differences in German Secondary Schools. (European Sociological Association (ESA) 2013, Turin, Italy)

Self-Image and Legitimacy of Exclusive Secondary Schools. How Public Discourses on Elite, Excellency and High-Performance affect German Elite-Schools. (European Conference on Educational Research (ECER) 2013, Istanbul, Turkey)

Qualitative Follow-up Interviewing as Method of Analyzing Biographical Transformation (British Sociological Association, Annual Conference 2012, Leeds, GB)

Up