Martin Luther University Halle-Wittenberg

Further settings

Login for editors

Dr. Thilo Ernst

Thilo Ernst

Thilo Ernst

Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Zentrum für Schul- und Bildungsforschung
Franckeplatz 1, Haus 31, UG 1
06099 Halle (Saale)
Tel.: 0345-55-21712
E-Mail:

Research Interests

  • Sociology of education
  • Social inequality
  • Performativity of social structure

Research and Postgraduate Academic Experience

  • since 10/2011: Research associate, research project »Distinction in Institutional Settings in Early Childhood Education and Care« (principal investigator: Prof. Dr. Johanna Mierendorff) (sub-project 2 of DFG Research Unit 1612 »Mechanisms of Elite Formation in the German Educational System«)
  • 12/2010: Doctoral degree (Dr. rer. soc.), Faculty of Social Science, Ruhr-University Bochum. Thesis: Entscheidungsprozesse beim Übergang in die weiterführende Schule (»Choice Processes at the Transition to Secondary School«)
  • 11/2004‒09/2011: Research assistant, Chair of Research Methods and Statistics, Prof. Dr. Götz Rohwer, Ruhr-University Bochum
  • 09/2004‒10/2004: Research assistant, Chair of Sociology/Social Inequality and Gender, Prof. Dr. Ilse Lenz, Ruhr-University Bochum

Publications

Publications (peer reviewed)

  • Mierendorff, Johanna; Ernst, Thilo; Mader, Marius (2015): Ökonomisierung im Elementarbereich – Eltern als Kunden in hochpreisigen Kindertageseinrichtungen. In: Zeitschrift für Grundschulforschung 8(2), S. 74–85.
  • Mierendorff, Johanna; Ernst, Thilo; Krüger, Jens Oliver; Roch, Anna (2015): Auswahl aus Sicht der anwählenden Eltern im Zugang zu Kindertagesbetreuung und Grundschule. In: Zeitschrift für Pädagogik 61(1), 24–40.
  • Ernst, Thilo; Mader, Marius; Mierendorff, Johanna (2014): Gewerbliche Anbieter von Kindertagesbetreuung – eine Systematisierung der Trägerlandschaft. In: Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation 34(4), 373–388.
  • Mader, Marius; Ernst, Thilo; Mierendorff, Johanna (2014): Modi der Besonderung als Distinktionspraxen im Elementarbereich. In: Krüger, Heinz-Hermann; Helsper, Werner (Hrsg.): Elite und Exzellenz im Bildungssystem: Nationale und internationale Perspektiven (Sonderheft der Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, H. 19). Wiesbaden: Springer VS, 149–164. DOI:10.1007/s11618-014-0527-0.   

Further Publications

  • Frindte, Annegret; Pawlitzki, Nikolaus; Ernst, Thilo (2016): Kohärenzarbeit in Kindertageseinrichtungen – die Organisation als Aushandlungspraxis von Erzieherinnen (EBD Working Paper 5, Januar 2016). Download (PDF, 238 kB)
  • Mierendorff, Johanna; Ernst, Thilo; Mader, Marius  (2016): Gewerbliche Betreuungseinrichtungen – Diversifizierung im  Elementarbereich. In: Schmitt, Annette; Schwentesius, Anja; Sterdt,  Elena (Hrsg.): Neue Wege für frühe Bildung und Förderung im Forschungsfeld Mathematik, Informatik, Naturwissenschaften und Technik (MINT). Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, S. 125–130.
  • Mierendorff, Johanna; Ernst, Thilo; Mader, Marius (2013): Das Projekt »Elementare Bildung und Distinktion« (EBD Working Paper Intro, Dezember 2013). Download (PDF, 130 kB)
  • Ernst, Thilo; Mader, Marius; Mierendorff, Johanna (2013): Der prozessorientierte Blick auf Bildungsentscheidungen am Beispiel der Wahl der Kindertagesstätte (EBD Working Paper 2, September 2013). Download (PDF, 184 kB)
  • Ernst, Thilo (2011): Entscheidungsprozesse beim Übergang in die weiterführende Schule (Dissertation, Ruhr-Universität Bochum). Bochum: Universitätsbibliothek. Download: redaktionell überarbeitete Fassung    (PDF, 1583 kB, 2012-09-24), Erstveröffentlichung: urn:nbn:de:hbz:294-30857   

Presentations

  • Ernst, Thilo: Parents and the moral economies of ECEC access in Germany. 16.03.2016, DGfE-Kongress 2016, Kassel.
  • Mierendorff, Johanna; Ernst, Thilo; Mader, Marius: Center-based childcare and processes of internationalization. »Processes of Internationalization and the Formation of Elites – Challenges and Consequences« – 2nd International Conference of the DFG Research Group 1612, Wittenberg, 21.10.2015
  • Mierendorff, Johanna; Ernst, Thilo: Gewerbliche Anbieter im Elementarbereich – Herausforderung des egalitären Konsensus? »Traditionen und Zukünfte« – 24. Kongress der DGfE, Berlin, 12.03.2014
  • Ernst, Thilo: Vom Interview über die Analyse zum Text. Das Beispiel der qualitativen Untersuchung von Entscheidungsprozessen. Forschungswerkstatt des Forschungskollegs FamiLe, Hochschule Osnabrück, 10.02.2014.
  • Mader, Marius; Ernst, Thilo; Mierendorff, Johanna: Praktiken der Herstellung von Exklusivität in frühkindlichen Betreuungsarrangements. Elite and Excellence in Education Systems, Wittenberg, 29.06.2013.

Poster Presentations

  • German Sociological Association’s Biennial Conference 2012, Bochum, 2012-10-03: Entscheidungsprozesse beim Übergang in die weiterführende Schule (»Choice Processes at the Transition to Secondary School«) (Download: Handout    , PDF, 151 kB)
  • German Educational Research Association’s Biennial Conference 2012, Osnabrück, 2012-03-13: Elementare Bildung und Distinktion (»Distinction in Institutional Settings in Early Childhood Education and Care«), with Johanna Mierendorff and Marius Mader (Download: Poster    , PDF, 1035 kB)

Courses Taught

Overview    (PDF, 101 kB) of courses taught at Ruhr-University Bochum, 2004‒2011

Up