Martin Luther University Halle-Wittenberg

Further settings

Login for editors

Jasmin Lüdemann M.A.

Picture of Jasmin Lüdemann

Picture of Jasmin Lüdemann

Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Zentrum für Schul- und Bildungsforschung (ZSB)
Franckeplatz 1, Haus 31 (Hans-Ahrbeck-Haus)
06099 Halle (Saale)
Tel.: 0345/55-21705
E-Mail: jasmin.luedemann@zsb.uni-halle.de

Main Areas of Research Interests

  • Childhood, Youth and Peer Research
  • Biography Research
  • Qualitative an Quantitative Research Methods

Short CV

  • 09/2015-09/2016 maternity and parental leave
  • since 08/14 research associate in key project in the research group on Mechanisms of Elite Formation funded by the German Research Foundation, Centre for School and Educational Research, Martin-Luther-University Halle-Wittenberg
  • since 08/14 doctorate on Excluding Dance Careers of Longitudinal Section Perspective
  • 02/14-07/14 research associate in the research project Exclusive Educational Careers of Young People and the Role of Peer Cultures (sub-project 5 in the research unit on Mechanisms of Elite Formation funded by the German Research Foundation), Centre for School and Educational Research, Martin-Luther-University Halle-Wittenberg
  • 10/13-3/14 lecturer in the Department for Qualitative and Quantitative Research Methods in Educational Science at the Institute of Educational Science, MLU Halle-Wittenberg
  • 10/10-09/13 Studies of Educational Science, MLU Halle-Wittenberg (Master of Arts)
  • 04/2013-10/2013 maternity and parental leave
  • 10/07-09/10 Studies of Educational Science and the History of Arts, MLU Halle-Wittenberg (Bachelor of Arts)

Research Related Experiences

  • 01/14-06/14 member oft he project group Evaluation of MINT-Tutoring in, together with students of educational schience, PD Dr. Cathleen Grunert und Dipl.Päd. Katja Ludwig
  • 03/10-11/11 student research assistant in project funded by DFG Peer Groups and Selection Processes within, Centre for School and Educational Research, Martin-Luther-University Halle-Wittenberg
  • 02/12-06/12 preparation of a questionnaire on Voluntary Engagement of Young People in the Red Cross in Saxony Anhalt, together with Rainer Kleibs (state managing director of the German red Cross in Halle)
  • 10/11-03/13 student research assistant in key project in the research group on Mechanisms of Elite Formation funded by the German Research Foundation, Centre for School and Educational Research, Martin-Luther-University Halle-Wittenberg

Publications

  • Deppe, U./Lüdemann, J./Kastner, H. (2017): Processes of internationalisation, stratification and elite formation in the German education system. A general view. In Maxwell, C./Deppe, U./Krüger, H.-H./Helsper, W. (Hrsg.): Elite education and Internationalisation. From the early years to higher education. Houndmills, New York: Palgrave Macmillan.
  • Dreier, L./Leuthold-Wergin, A./Lüdemann, J. (2017): Qualitativer Längsschnitt in der Bildungsforschung. Fallinterne und fallübergreifende Synthetisierung als Forschungsperspektive. In: Maier, M.S./Deppe, U./Keßler, C. I./Leuthold-Wergin, A./Sandring, S. (Hrsg.): Qualitative Bildungsforschung. Methodische und methodologische Herausforderung in der Forschungspraxis. Wiesbaden: VS Verlag. Im Druck.
  • Lüdemann, J. (2016): "Mein Körper is einfach einfach zu schlecht." Körperrepräsentationen jugendlicher Tänzer und Tänzerinnen. In: Krüger, H.-H./Keßler, C./Winter, D. (2016): Bildungskarrieren von Jugendlichen und ihre Peers an exklusiven Schulen. Springer Fachmedien Wiesbaden, 219-235.
  • Projektgruppe Evaluation der MINT-Tutorien (Juni 2014): Tutorien für Studentinnen in den MINT-Fächern. Evaluation an der Naturwissenschaftlichen Fakultät der Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg.
  • Lüdemann, J./Scholz, K./Schröder, S. (2012): Ausgeprägte Bildungsorientierungen in unterschiedlichen soziokulturellen Kontexten – Ein Fallvergleich. In: Krüger, Heinz-Hermann/Deinert, Aline/Zschach, Maren (Hrsg.) (2012): Jugendliche und ihre Peers. Freundschaftsbeziehungen und Bildungsbiographien in einer Längsschnittperspektive. Verlag Barbara Budrich, S. 65-110.

Papers

  • zsm. m. Deppe, U. & Kastner, H.: Querperspektiven auf Internationalisierungstrends im deutschen Bildungssystem. Internationalisierte Einrichtungen und Elitebildung. Vortrag auf der 2. Internationalen Tagung „Internationalisierungsprozesse und Elitebildung – Herausforderungen und Folgewirkungen“ der DFG-Forschergruppe 1612 in Lutherstadt Wittenberg, 22.10.2015
  • Physical Boundaries – Pain and Body Work as Community-Forming Experience Space, Roundtable presentation, Annual Meeting of Eastern Sociological Society, New York, USA, 28.02.2015
  • written by Deppe, U., with Krüger, H.-H. (held byLüdemann, J.): Germany’s hesitant approach to elite education – Analytical framework and ongoing research perspectives. Symposium ‘23 SES 09 D: Elite Education: Historical and Contemporary Perspectives within Different European Countries (Part 1)’ at ECER (The European Conference on Educational Research), University of Porto, Portugal, 04.09.2014

Projects

  • seit 07/17 Workshopprojekt „Trinangulation in der Bildungsforschung – Peerworkshop für Promovierende und Postdocs" Gefördert durch das Bundesministeriums für Bildung und Forschung zur Förderung des wissenschaftlichen Nachwuchses im Bereich der empirischen Bildungsforschung (Beantragung zsm. Dr. Ariane Otto)

Memberships and Engagement

  • since 08/14 Promoting Equal Opportunities in the DFG-Research Group „Mechanisms of Elite Formation in the German Educational System“

Eventmanagement

  • 23./24.09.2014 Herbstschule 2014 der FOR 1612 mit Prof. Dr. A. van Zanten (Paris) (zsm. Prof. Dr. W. Helsper, Prof. Dr. H.-H. Krüger, Dr. Ulrike Deppe, H. Kastner)
  • Abendvorträge: 22.4.2015 Prof. Dr. R. Schmidt (Erlangen) /06.10.2016 Dr. Isabell Stamm (Berlin) /21.11.2016 Prof. Dr. Hartmut Rosa (Jena) /17.1.2017 Prof. Dr. Sigrid Metz-Göckel (Dortmund) (zsm. Prof. Dr. W. Helsper, Prof. Dr. H.-H. Krüger, H. Kastner)
  • 23./24.4.2015 Methodenworkshop mit Prof. Dr. R.-T. Kramer (Halle), Prof. Dr. T. Jansen (Kopenhagen), Prof. Dr. F. Kessl (Duisburg-Essen) (zsm. Prof. Dr. W. Helsper, Prof. Dr. H.-H. Krüger, H. Kastner)
  • diverse interne Vernetzungsworkshops und Kolloquien im Rahmen der Forschergruppentätigkeit (bspw. Workshop zum Thema Distinktion und Kohärenz, Workshop zum Zusammenspiel der Mechanismen, Forschergruppenkolloquium für Promovierende)
  • 19.-22.10.2015 2. Internationale Fachtagung der DFG-Forschergruppe 1612 „Internationalisierungsprozesse und Elitebildung-Herausforderungen und Folgewirkungen", Leucorea, Wittenberg (zsm. Prof. Dr. W. Helsper, Prof. Dr. H.-H. Krüger, H. Kastner, K. Kotzyba) u.a. mit Vorträgen der Forschungsgruppenprojekte und von Prof. Dr. M. Hartmann (Darmstadt), Prof. Dr. R. Münch (Bamberg) und Prof. Dr. D. Baker (Pennsylvania) sowie eine kulturvergleichende Perspektive durch Vorträge von Prof. Dr. J. Kenway (Monash), Dr. M. Hayden (Bath), Dr. C. Maxwell (London) und Dr. A. Schippling (Lissabon)
  • 18.01.2017 Genderworkshop mit Prof. Dr. S. Metz-Göckel
  • 23.06.2017 Lange Nacht der Wissenschaften (LndW) im ZSB „Educational Science Slam"
  • 26.-29.06.2017 Internationale Abschlusstagung der DFG-Forschergruppe 1612 „Neue Stratifizierungen im Bildungssystem? Nationale und internationale Entwicklungen vom Kindergarten bis zur Hochschule" Leopoldina, Halle (zsm. Prof. Dr. W. Helsper, Prof. Dr. H.-H. Krüger, H. Kastner) u.a. mit Vorträgen der Forschungsgruppenprojekte und von Prof. Dr. M. Hartmann (Universität Darmstadt), Prof. Dr. M. A. Peters (Waikato), Prof. Dr. E. Lloyd (London), Prof. Dr. M. Forsey (Perth), Prof. Dr. P. W. Cookson (Washington), Prof. Dr. A. Binder (San Diego)

Teaching Experience

  • 04/15-09/15 seminar Internationalization – Challenges for Education and the Educational System
  • 10/14-3/15 seminar Body Socialization, Institute of Educational Science, MLU Halle-Wittenberg
  • 10/13-3/14 seminar Introduction in Qualitativ Educationally Research Methods, Institute of Educational Science, MLU Halle-Wittenberg
  • 11/10-02/11 teaching assistant Introduction of Educational Philosophy, Institute of Educational Science, MLU Halle-Wittenberg

Up