Martin Luther University Halle-Wittenberg

Further settings

Login for editors

Dr. Mareke Niemann

Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Zentrum für Schul- und Bildungsforschung
Frankeplatz 1, Haus 31
06099 Halle (Saale)
Tel.: 0345/55-21704
E-Mail:

Main Areas of Research Interest

  • School, Pupils and Biography Research
  • Qualitative Research Methods
  • Social Inequality, especially Educational Inequality

Short Biography and Academic Experience

  • from 10/2011-now Research Associate in the Project ‘Distinction in the German ‘Gymnasium’? Processes of Creating Habitus in ‘Exclusive’ Secondary Schools’, Director: Prof. Helsper in the DFG funded Research Unit ‘Mechanisms of Elite Formation in the German Educational System’ at Martin-Luther-University Halle-Wittenberg, Centre for School and Educational Research
  • 01/2009 – 09/2011 Scholarship for a Doctoral Thesis by the German National Academic Foundation. (Topic of doctoral Thesis: ‘The transition from a higher type of school to a lower type of school in the orientation to school and education of the youth’)
  • 03 - 09/2010 Freelancer for an evaluation process for the Riesenklein e.V. (private primary school) in Cooperation with the Institute for school pedagogic and didactics of primary school at the Martin-Luther-University Halle-Wittenberg
  • 04/2005 - 03/2008 Student Assistant DFG funded Study ‚Success and failure in school careers’ Directors: Prof. Dr. Helsper/Prof. Dr. Kramer at Martin-Luther-University Halle-Wittenberg, Centre for School and Educational Research
  • 10/2002 – 03/2008 Studies of Educational Science, Diploma of Educational Science, Martin-Luther-University Halle-Wittenberg

Additional Experiences

  • 01/2009 - 02/2010 Freelancer in Riesenklein e.V.
  • 11 - 12/2008 Assistant to the General Manager of the Riesenklein e.V., Halle
  • 07 - 10/2008 Internship, Archive of the future Network e.V., Hamburg: Educational Congress Bregenz

Courses Taught

  • April - October 2011 Evaluation - refompädagogischer Schulpraxis (Martin-Luther-University Halle-Wittenberg)
  • April-October 2010 Evaluation reformpädagogischer Grundschulpraxis (Martin-Luther-University Halle-Wittenberg)

Publications

  • Helsper, Werner/Niemann, Mareke/Gibson, Anja/Dreier, Lena (i.E.):  ‘Elite’ and ‘excellence’. A delicate matter for head teachers of  exclusive secondary schools in Germany. In: van Zanten, Agnès (Ed.): The  (re)production of elite identities in families and schools. vol. 3 of  major theme "elite eduaction". Routledge
  • Helsper, Werner/Dreier,  Lena/Gibson, Anja/Kotzyba, Katrin/Niemann, Mareke (2018):  Exklusive  Gymnasien und ihre Schüler. Passungsverhältnisse zwischen   institutionellem und individuellem Schülerhabitus. Wiesbaden: Springer   VS
  • Helsper, W./Dreier, L./Niemann, M./Gibson, A. (2015): Auswahlverfahren in „exklusiven“ Gymnasien. Auswahlpraktiken und ihre Legitimation. In: Helsper, Werner/Krüger, Heinz-Hermann (Hrsg.): Auswahl der Bildungsklientel. Wiesbaden: Springer-VS, S. 135-164.
  • Bloch, R./ Dreier, L./ Kotzyba, K./ Mitterle, A./ Niemann, M.  (2015): Auswahlgespräche in „exklusiven“ Gymnasien, privaten Hochschulen  und „exzellenten“ Graduiertenschulen: Die Überprüfung von Authentizität  und Passung In: Zeitschrift für Pädagogik 61, H. 1, S. 41-57.
  • Niemann, M. (2015): Der ‚Abstieg‘ in die  Hauptschule – vom Hauptschülerwerden zum Hauptschülersein ein  qualitativer Längsschnitt. Wiesbaden: Springer VS
  • Helsper, W./Dreier, L./Gibson, A./Kotzyba, K./ Niemann, M. (2015): „Exklusive" und private Gymnasien in städtischen Bildungsregionen. In: Kraul, M. (Hg.):Private Schulen. Wiesbaden: Springer VS, pp. 45-61.
  • Niemann, M. (2014): Transformation und Reproduktion in den Orientierungen von Jugendlichen auf Schule beim Schulformabstieg in die Hauptschule. In: Helsper, W./Kramer, R.-T./Thiersch, S. (Hrsg.) (Schüler-)Habitus.Theoretische und empirische Analysen zum Bourdieuschen Theorem der Passung. Wiesbaden: Springer VS, pp. 350-367.
  • Helsper, W./Niemann, M./Gibson, A./Dreier, L. (2014): Positionierungen   zu „Elite“ und „Exzellenz“ in gymnasialen  Bildungsregionen – Eine   „Gretchenfrage“ für Schulleiter exklusiver Gymnasien? In: Krüger,   H.-H./Helsper, W. (Hrsg.): Elite und Exzellenz im Bildungssystem:   Nationale und internationale Perspektiven. Sonderheft der Zeitschrift   für Erziehungswissenschaft. Band 17, Ausgabe 3. Wiesbaden: Springer VS, pp. 203-219
  • Schneider, Edina/Wirringa, M. (2011): Perspektiven von Schülern mit auf- und absteigenden  Schulkarrieren auf den Bildungsort Hauptschule. In: Diskurs Kindheits-  und Jugendforschung H. 2, Jg. 6, pp. 125-137
  • Wirringa,  M. (2010): Schulischer Abstieg: Wie Jugendliche die Ursachen sehen. In: Erziehung und Wissenschaft. Gewerkschaft Erziehung und Wissenschaft  Sachsen-Anhalt. 10. 2010. pp.12

Conference Papers

  • Niemann, M./Kotzyba, K.: Two sides of the coin - ambivalences of the meritocratic ideal of elite schools in Germany. European Conference on Educational Research (ECER), Copenhagen, Denmark,  08/2017
  • Kotzyba, K./Niemann, M.: Selection of the best – selection procedures and patterns of legitimisation at exclusive secondary schools in Germany. Paper Presentation at the European Sociological Association (ESA) Differences, Inequalities and Sociological Imagination, Prague, Czech Republic, 08/2015
  • Dreier, L./Niemann, M./Gibson, A./Kotzyba, K.: Distinktions- und Konkurrenzlinien zwischen Gymnasien in zwei Bildungsregionen. (Distinction- and Competition between Secondary Schools in two different Educational Regions) Paper Presentation at the Research-group:  Neue Ungleichheiten zwischen Bildungsinstitutionen? Horizontale und vertikale Ungleichheiten im deutschen Bildungssystem (New Inequalities in Educational Institutions? Horizontal and Vertical Differentiations in the German Educational System) at the Congress of the German Association of Educational Science, Berlin, 03/2014.
  • Gibson, A./Niemann, M./Dreier, L.: Educating tomorrow’s Elite?!  Elite dicourses and the controversial concept of ‚Elite’ in Secondary  Schools in Germany. European Conference on Education (ECE), UK,  Brighton, 14.07.2013
  • Dreier, L./Gibson, A./Niemann, M.:  Outstanding Performances, Responsibility and Intellectual Giftedness –  Tendencies of Meritocracy and the Creation of Differences in German  Secondary Schools. European Sociological Association (ESA),Turin,  Italien, 30.08.2013
  • Dreier, L./Gibson, A./Niemann, M.:  Self-Image and Legitimacy of Exclusive Secondary Schools. How Public  Discourses on Elite, Excellency and High-Performance affect German  Elite-Schools. European Conference on Educational Research (ECER),  Istanbul, Türkei, 11.09.2013

Up