Martin Luther University Halle-Wittenberg

Further settings

Login for editors

Elite Formation and Universities

Project directors

Prof. em. Dr. Reinhard Kreckel und Prof. Dr. Manfred Stock, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Institut für Soziologie (i)

Research Associates

Dr. Roland Bloch (i) und Alexander Mitterle M.A. (i)

Abstract 2nd funding phase (2014-17)

The project analyses the social construction of “elite education” in German higher education. As this process is in statu nascendi, we look at the different ways in which stratificatory distinctions enter the field of higher education and understand the study of such differentiation as key to exploring the social construction of “elite education”.

The project concentrates on two sectors that claim superiority in the field of higher education: (A) universities that position themselves as superior by claiming to educate outstanding “leadership personnel” for different areas of society and (B) doctoral programmes that claim to produce “excellent junior researchers” and refer to a corresponding status in the field.

During the first project phase we conducted a field analysis to identify the “promoters” of stratification in these two sectors. This was followed by a survey of organizational case studies that served to identify and align stratificatory characteristics across both sectors (A + B).

Against the background of positioning efforts on the part of these promoters to visibly mobilize these characteristics, we expect feedback effects in the field of higher education. The second project phase explores these effects and focuses on the response in the field to stratificatory distinctions mobilized by “promoters”.

Publications

Bloch, R. / Mitterle, A. (2017): On stratification.  The ‘analysis of status’ revisited. [online first] Higher Education.  doi:10.1007/s10734-017-0113-5   

Bloch, R. (2016): Exzellenzkarrieren? Die Graduiertenschulen der Exzellenzinitiative und ihre Bedeutung für akademische Karrieren. In: Reuter, J. / Berli, O. / Tischler, M. (Hg.): Wissenschaftliche Karriere als Hasard. Eine Sondierung. Campus Verlag, Frankfurt/New York, S. 185-210.

Bloch, R./ Mitterle, A./ Peter, T. (2016): Exzellenz durch Internationalität. Genealogie eines Schlüsselbegriffs der vertikalen Differenzierung deutscher Hochschulen. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft 19 (4), S. 727-744.

Mitterle A (2016). In Search of the Private: On the Specificities of Private Higher Education in Germany. In: Cantini, D. (Hg.): Rethinking private higher education ethnographic perspectives. Leiden, Boston: Brill, S. 193–219.

Mitterle, A. (2016): Die Untersuchung von Stratifikation in sich wandelnden Hochschulfeldern. Überlegungen zur Operationalisierung über organisationsbezogene ‚Entry Points‘.In: Maier, Maja S. (Hrsg.): Organisation und Bildung. Theoretische und empirische Zugänge. Wiesbanden: Springer VS, S. 221-239.

Stock, M. (2016): Arbeitskraft- und Stellentypisierungen. Organisationssoziologische Überlegungen zum Zusammenhang von Bildung und Beschäftigung. In: Maier, Maja S. (Hrsg.): Organisation und Bildung. Theoretische und empirische Zugänge. Wiesbanden: Springer VS, S. 75-93

Bloch, R. (2015): Promotion und Exzellenz. Stratifikation durch Auswahl im Feld der Doktorandenausbildung. In: Verhandlungen der Kongresse der Deutschen Gesellschaft für Soziologie Band 37 (2015), http://publikationen.soziologie.de/index.php/kongressband/article/view/144/pdf_141   

Bloch, R./ Dreier, L./ Kotzyba, K./ Mitterle, A./ Niemann, M. (2015): Auswahlgespräche in „exklusiven“ Gymnasien, privaten Hochschulen und „exzellenten“ Graduiertenschulen: Die Überprüfung von Authentizität und Passung. In: Zeitschrift für Pädagogik 61, H. 1, S. 41-57.

Bloch, R./ Gut, M./ Klebig, K./ Mitterle, A. (2015): Die Auswahl der Besten? Auswahlverfahren an sich stratifizierenden Einrichtungen und Programmen im Hochschulbereich. In: Helsper, W./ Krüger, H.-H. (Hrsg.): Auswahl der Bildungsklientel. Zur Herstellung von Selektivität in "exklusiven" Bildungsinstitutionen. Wiesbaden: Springer VS, S. 185-209.

Deppe, U./Helsper, W./Kreckel, R./Krüger, H.-H./Stock, M. (2015): Germany's Hesitant Approach to Elite Education. In: van Zanten, A./Ball, S. J./Darchy-Koechlin, B. (Hg.): World Yearbook of Education 2015. Elites, Privilege and Exzellence: The National and global definition of Educational Advantage. London/New York: Routledge, S. 82-95.

Kreckel, R. (2015): Struktur der Studierendenauswahl im expandierenden Hochschulsystem der Bundesrepublik Deutschland. In: Helsper, W./ Krüger, H.-H. (Hrsg.): Auswahl der Bildungsklientel. Zur Herstellung von Selektivität in "exklusiven" Bildungsinstitutionen. Wiesbaden: Springer VS, S. 405-419.

Mitterle, A./Stock, M. (2015): „Exklusive Hochschulen“ – Instrumentelle Rationalisierung und Rangdifferenzierung im deutschen Hochschulwesen am Beispiel von Business Schools. In: Rademacher, S./Stölting, E./Wernet, A. (Hrsg.): Bildungsqualen. Kritische Einwürfe zum pädagogischen Zeitgeist. Wiesbaden, S. 185-206.

Stock, M. (2015): Universitäten unter dem Regime der Realabstraktion. „Internationalität“ als Ressource der vertikalen Positionierung von Hochschulen. In: Sozialer Sinn 16 (2), S. 263-271.

Bloch, R./Kreckel, R./Mitterle, A./Stock, M. (2014): Stratifikationen im Bereich der Hochschulbildung in Deutschland. In: Krüger, H.-H./Helsper, W. (Hrsg.): Elite und Exzellenz im Bildungssystem: Nationale und internationale Perspektiven. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft 17(3), Sonderheft 19, Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, S. 243–261.

Kreckel, R./Zimmermann, K (2014): Hasard oder Laufbahn. Akademische Karrierestrukturen im internationalen Vergleich. Leipzig.

Stock, M. (2014): "Überakademisierung". Anmerkung zu einer aktuellen Debatte. In: Die Hochschule. Journal für Wissenschaft und Bildung 25, Heft 2, S. 23-38.

Kreckel, R. (2013): Wissenschaftliche Karrieren und wissenschaftliches Arbeiten im Hochschulbereich. In: Haller, M. (Hg.): Wissenschaft als Beruf. Wien, S. 52–65.

Kreckel, R. (2012): Die Forschungspromotion. Internationale Norm und nationale Realisierungsbedingungen. In: Huber, N./Schelling, A./Hornbostel, S. (Hg.): Der Doktortitel zwischen Status und Qualifikation. IFQ-Working Paper 12. Berlin, S. 141–160.

Krüger, H.-H./Helsper, W./Sackmann, R./Breidenstein, G./Bröckling, U./Kreckel, R./Mierendorff, J./Stock, M. (2012): Mechanismen der Elitebildung im deutschen Bildungssystem. Ausgangslage, Theoriediskurse, Forschungsstand. In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft 15, H. 2, S. 327–343.

Stock, M. (2011): Akademische Bildung und die Unterscheidung von Breiten- und Elitebildung. Elitebildungsprogramme deutscher Hochschulen. In: Soziale Welt 62, H. 2, S. 129–142.

Up